ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων:
α. μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο
β. αποστραγγιστικά έργα
γ. παραδοσιακές παραγωγικές μονάδες στην Ελλάδα του 19ου
αι.
δ. βαρύ δημοσιονομικό φορτίο στην
Ελλάδα του 19ου αι.
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο
τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν
η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη:
α. Το έργο της διάνοιξης της
διώρυγας της Κορίνθου ξεκίνησε το 1841.
β. Το 1830, οι υποδομές του
ελληνικού κράτους ήταν ακόμη πρωτόγονες.
γ. Η κατασκευή του
σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας ξεκίνησε το 1909.
δ. Η Ελλάδα είχε απομονωθεί από τις ευρωπαϊκές χρηματαγορές ως το
1881.
Μονάδες 6
ΘΕΜΑ Α3
Να προσδιορίσετε αν το περιεχόμενο των παρακάτω προτάσεων είναι
σωστό ή όχι, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί στην
κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή Λάθος,
αν η πρόταση είναι λανθασμένη.
Η υλοποίηση προγραμμάτων κατασκευής σιδηροδρομικού δικτύου
συνάντησε δυσκολίες, επειδή:
α. δεν υπήρξε κυβερνητικό ενδιαφέρον
β. δεν υπήρχαν διεθνείς σιδηροδρομικοί άξονες,
ώστε η χώρα να συνδεθεί με αυτούς
γ. το ελληνικό κράτος δεν μπορούσε να εξοικονομήσει
τα απαραίτητα κεφάλαια
δ. οι θαλάσσιες μεταφορές περιόριζαν την
αποδοτικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου
ε. το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών ήταν
πολύ μικρό
στ. οι ανάγκες του εμπορίου δεν απαιτούσαν
τη δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου
ζ. υπήρχε ήδη στη χώρα αξιόπιστο χερσαίο
συγκοινωνιακό δίκτυο.
Μονάδες 9
ΘΕΜΑ Β1
α. Κάτω από ποιες συνθήκες και συγκυρίες
δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για υλοποίηση των σχεδίων κατασκευής
σιδηροδρομικών δικτύων;
Μονάδες 10
β. Γιατί το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας το 19ο
αι. δεν κατάφερε να εκπληρώσει τις αναπτυξιακές προσδοκίες που στηρίχτηκαν πάνω
του ;
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ Β2
α. Ποια δημόσια έργα κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα στα
τέλη του 19ου αι. και στις αρχές του 20ου (εκτός από το σιδηροδρομικό δίκτυο);
Μονάδες 5
β. Ποιοι παράγοντες προώθησαν την κατασκευή οδικού
δικτύου στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αι. και στις αρχές του 20ου και ποιοι
παράγοντες λειτούργησαν ανασταλτικά στην εθνική αυτή προτεραιότητα;
Μονάδες 5
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Αντλώντας στοιχεία από τον πίνακα και αξιοποιώντας τις ιστορικές σας
γνώσεις, να παρουσιάσετε την πορεία της ελληνικής βιομηχανίας από το 1867 έως
το 1917.
Μονάδες 25
ΠΙΝΑΚΑΣ
1 Ανάπτυξη της βιομηχανίας
ΠΙΝΑΚΑΣ
Έτος Αριθμός
βιομηχανιών
|
Αριθμός εργατών
|
Ιππο-δύναμη
|
Αξία των εγκαταστάσεων
|
Αξία της
παραγωγής (εκατομ.)
|
1867 22
|
7.300
|
300
|
-
|
-
|
1873 95
|
7.342
|
1.967
|
20
|
-
|
1875 95
|
-
|
-
|
26
|
-
|
1878 108
|
-
|
2.884
|
-
|
-
|
1889 (145)
|
-
|
8.568
|
-
|
-
|
1892 -
|
-
|
10.000
|
42
|
-
|
1904 -
|
-
|
-
|
56
|
-
|
1917 2.213
|
35.500
|
70.000
|
200
|
200
|
ΘΕΜΑ Δ1
Αντλώντας
στοιχεία από τον πίνακα και αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις, να παρουσιάσετε
τα κυριότερα δάνεια από το εξωτερικό που έλαβε η Ελλάδα κατά την περίοδο
1880-1892 και τους παράγοντες που οδήγησαν το κράτος σε δανεισμό. Σε ποιο
συμπέρασμα σας οδηγούν τα στοιχεία που παρουσιάζει ο πίνακας για τα δημόσια
έσοδα της Ελλάδας στην ίδια περίοδο;
Μονάδες 25
Πίνακας
Τα κυριότερα δάνεια από το εξωτερικό
κατά την
περίοδο 1880-1892
ΕΤΟΣ
|
ΑΙΤΙΑ
|
ΠΟΣΟ
|
ΔΗΜΟΣΙΑ
ΕΣΟΔΑ
|
1880
|
Κάλυψη
ελλειμμάτων 1877-1880
|
120.000.000
|
-
|
1883
|
-
|
-
|
58.000.000
|
1884
|
-
|
100.000.000
|
-
|
1887
|
Μονοπωλίων
|
185.000.000
|
176.000.000
|
1889
|
-
|
30.000.000
|
-
|
1889
|
-
|
125.000.000
|
-
|
1890
|
Σιδηροδρόμων
|
45.000.000
|
123.000.000
|
1891
|
Σιδηροδρόμων
|
15.000.000
|
-
|
1892
|
Εθνικών
δρόμων
|
20.000.000
|
-
|
Συνολικό
χρέος 1892
|
818.500.000
|
-
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου